
Vídeo extret de www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=19353&p_ex=interactivitat
Els ordinadors son màquines per fer càlcul i per comunicar-nos. Aquest vídeo explica el desenvolupament dels processos interactius dels ordinadors.
El nord-americà Vannevar Bush va proposar un model per millorar la comunicació científica. Calia operar com ho fa la ment humana, per associació d'idees, però, la tecnologia de l'època no permetia fer realitat aquesta idea, ja que, era costosa i només entenia de números.
La tecnología va avançar amb el temps i els ordinadors van començar a treballat amb textos, sons i imatges.
Un altre nord-americà Ted Nelson va idear el "Xanadu" era una xarxa d'internet però inventada trenta anys abans.
El xanadú va donar lloc a diverses innovacions, com l'aparició del terme hipertext (és un sistema d'organització de la informació basat en la possibilitat de moure's per dins d'un text i cap a textos diferents per mitjà de paraules clau) o hipermèdia (és el terme amb el que es designa un conjunt de mètodes o procediments per a escriure, dissenyar o composar continguts que tinguen text, vídeo, àudio, mapes o altres medis, i que a més, tinga la possibilitat de interactuar amb els usuaris).
En un sistema hipermèdia, els elements o nusos es relacionen entre si mitjançant enllaços. Té la forma d'una xarxa, que es pot connectar amb altres xarxes.
Douglas Engelbart és conegut per inventar el ratolí (comunicació d'anada i tornada amb l'ordinador) i és el pioner de la interacció humana amb els ordinadors, incluïnt l'hipertext i els ordinadors en red.
Els primers hipermèdia o programes interactius van aparèixer primer en el CD-Rom amb un propòsit educatiu.
A diferencia del llibre, que es consulta seqüencialment, l'hipermèdia del CD-Rom permet fer-ho de diferents maneres (Ex. CD-Rom Joan Miró).
Els programes interactius de més impacte, van ser els videojocs.
Amb un suport com el CD-Rom, la interacció es d'una persona amb ella mateixa, però amb la xarxa d'internet, la interacció es multiplica podent interactuar amb altres persones.
La interacció amb el CD-Rom es educativa i lúdica, però a través d'internet és educativa, lúdica, comercial i social.
La clau d'un interactiu és la interfície (és el grafisme de comunicació entre l'usuari i l'ordinador). Una bona interfície convida a interactuar, no només a mirar i procura que l'experiència interactiva sigui senzilla i intuïtiva.
No hay comentarios:
Publicar un comentario