- El problema de l'ús actual de les NTIC.
- Avantatges i desavantatges de l'ús tradicional del PowerPoint.
- Ús creatiu del PowerPoint; 12 propostes.
1. PROBLEMA DE L'ÚS ACTUAL DE LES NTIC
L'autor troba inadequat l'ús de transparències plenes de punts i carregades de text que s'utilitzen sovint en la comunicació unidireccional del professor vers l'alumne. Proposa dos tipus d'ús en les presentacions: 1) més adequat per a la "classe magistral" (tradicional) i 2) més creatiu.
2. AVANTATGES I DESAVANTATGES DE L'ÚS TRADICIONAL DEL POWERPOINT
Com avantatges cita:
- Es té una guia en pantalla del que es diu.
- Es poden incorporar imatges.
- Creació d'esquemes.
- Inserció de multimèdia.
- Facilitat per prendre apunts.
- Ús d'una gamma variada de colors i formes.
Els principals desavantatges que es troben sovint:
- Encaminat a establir un discurs transmissiu i seqüencial.
- Sovint hi ha massa informació.
- L'orador llegeix, més que explicar o relatar.
- Manca d'ordre estètic i utilitat.
- Abús d'elements multimedials.
- Tenir a l'alumne massa temps a les fosques per la projecció.
- Atenció de l'auditori més en els efectes que no pas en el discurs.
- Tendència a incloure massa continguts.
- L'orador explica a un ritme diferent del que l'oient llegeix.
3. ÚS CREATIU DEL POWERPOINT; 12 PROPOSTES
Les presentacions creatives van més enllà de la classe formal, cercant i provocant la interacció. El llenguatge audiovisual fa referència més a actituds, normes, valors i emocions a més de flexibilitzar el discurs de l'educador.
Aquest tipus de presentacions faciliten la creació i l'aprenentatge cooperatiu i propicien la estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts. El PowerPoint, va més enllà, de crear i visualitzar diapositives, no ens ha de delimitar ni constrènyer, sinó potenciar en el nostre ensenyament.
12 propostes d'ús creatiu i multimedial:
- Navegació via enllaços en imatges del PowerPoint, fugint del discurs lineal.
- Enllaços per accedir a un repertori musical.
- Crear material escrit com si fos la tela d'un pintor, creant esquemes i recolçant-se en figures.
- Diapositives amb preguntes i enllaços a respostes.
- Enllaços sobre llorigós (per donar la resposta o l'explicació correcta).
- Que els alumnes facin presentacions obligant-los a sintetitzar conceptes amb un màxim de diapositives i/ o paraules.
- Tasques de creació conjunta de la presentació.
- Ús del PowerPoint com si d'una pissarra en blanc es tractés (amb tablet PC o tauleta gràfica).
- PowerPoint com una eina més d'estudi i treball d'educació artística.
- Utilitzar-lo com un bagul d'imatges, instruments, sons i diferents finals per contes de petits.
- Per comunicar amb imatges i so com en un vídeo. Si el fa el professor, s'aprèn en el moment del debat a classe. Si el fa l'alumne l'aprenentatge també es produeix en el moment de la creació.
- Màquina per recollir idees i poder-les plasmar en format digital.
A l'hora de fer una presentació s'ha de ser creatiu, flexible i, sobretot, pensar més en l'alumne i com aquest aprèn.
VALORACIÓ PERSONAL
Els consells donats en aquest article són molt bons però caldrà aprendre a trobar el context adequat per aplicar cadascun d'ells. A més a més, a mida que es vagin posant en pràctica aquestes mesures creatives i es fugi de les presentacions tradicionals, els resultats haurien de ser cada vegada millors. La pràctica és clau per obtenir els resultats desitjats.
Informació extreta http://pers.blanquerna.url.edu/jordisimon/doc1302a.pdf
Informació extreta http://pers.blanquerna.url.edu/jordisimon/doc1302a.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario